Autor : Matea Jarak

Datum objave: 13.02.2017 12:02:00

Srce (publicdomainpictures.net)Često se tijekom testiranja dogodi da lijek za jednu bolest pomogne u liječenju sasvim druge bolesti. Slučajna otkrića u medicini nisu tako rijetka i otkrića nekih od najpoznatijih lijekova dogodila su se potpuno slučajno. U nastavku pročitajte o lijeku koji je trebao uništiti rak, a zapravo je spasio srce.

Mnogi dijelovi tijela, poput krvnih stanica i sluznice crijeva, kontinuirano se obnavljaju tijekom cijelog života. Drugi, kao što su srce, nisu u toj mogućnosti. Zbog nemogućnosti srca da se popravi, štete uzrokovane srčanim udarom uzrokuju trajne ožiljke koji često rezultiraju ozbiljnim slabljenjem srca, poznatim i kao zatajenje srca.

Godinama je doktor Lawrence Lum, izvanredni profesor stanične biologije pri Sveučilištu Southwestern Medical Center (UTSW), radio na razvoju lijeka za rak koji cilja molekule Wnt. Molekule Wnt su od ključne važnosti za regeneraciju tkiva, ali često doprinose i razvoju raka. Za proizvodnju proteina Wnt u ljudi neophodan je tzv. enzim dikobraz (Porcn),  koji je svoje ime dobio po ličinkama muhe kojima nedostaje ovaj gen te nalikuju na dikobraza. Pri testiranju inhibitora proteina dikobraz kojeg su razvili istraživači, naišli su na vrlo zanimljivu pojavu.

Primijetili smo mnoge predvidljive negativne učinke na kosti i kosu, na primjer, ali jedno iznenađenje je bilo da je broj kardiomiocita (srčane mišićne stanice, op. prev.) koje su se dijelile bio blago povećan", navodi dr. Lum, prvi autor rada i član Centra za regenerativne znanosti i medicinu pri UTSW. „Osim što se pojavio veliki interes za inhibitor proteina dikobraz kao antitumorskoj terapiji, ovo istraživanje pokazalo je kako ta terapija može biti korisna i u regenerativnoj medicini". Rezultati studija objavljeni su online u časopisu Proceedings of National Academy of Sciences.

Na temelju inicijalnih rezultata istraživači su inducirali srčane udare u miševa i onda ih liječili inhibitorom proteina dikobraz. Sposobnost njihova srca da pumpa krv poboljšala se skoro dvostruko u usporedbi s neliječenim životinjama. „Naš laboratorij proučava popravak srca već nekoliko godina i bilo je fascinantno vidjeti da primjena inhibitora Wnt značajno poboljšava funkciju srca nakon infarkta u miševa", dodaje Rhonda Bassel-Duby, profesorica molekularne biologije i pomoćna direktorica centra Hamon za regenerativne nauke i medicinu.

Još važnije, uz poboljšanu sposobnost rada srca u miševa, istraživači su primijetili smanjenje fibroze ili stvaranja ožiljaka u srcima. Ožiljci prezasićeni kolagenom koji se pojavljuju nakon srčanog udara mogu uzrokovati neprimjereno povećanje srca i dovesti do njegova zatajenja. „Dok stvaranje fibroza može biti trenutno blagotvorno, one mogu umanjiti sposobnost srca da se regenerira na dulje vrijeme. Mislimo da smo otkrili terapiju koja može ublažiti ove fibroze, čime se poboljšava zacjeljivanje srca", dodaje dr. Lum, istraživač na Virginia Murchison Linthicum medicinskim istraživanjima i pomoćnik direktora za osnovna istraživanja u centru za istraživanje raka Harold C. Simmons Cancer Center.

Osim toga, Dr. Lum navodi kako preliminarni eksperimenti pokazuju da se inhibitor proteina dikobraz treba koristiti samo kratko vrijeme nakon srčanog udara, kako bi se moglo izbjeći neugodne nuspojave obično uzrokovane lijekovima protiv raka. „Nadamo se unaprijediti inhibitor proteina dikobraz u kliničkim ispitivanjima kao regenerativnu terapiju za bolesti srca tijekom sljedeće godine", zaključuje dr. Lum.

Izvor: Sceincedaily.com

_______

Jesung Moon, Huanyu Zhou, Li-shu Zhang, Wei Tan, Ying Liu, Shanrong Zhang, Lorraine K. Morlock, Xiaoping Bao, Sean P. Palecek, Jian Q. Feng, Noelle S. Williams, James F. Amatruda, Eric N. Olson, Rhonda Bassel-Duby, Lawrence Lum.

Blockade to pathological remodeling of infarcted heart tissue using a porcupine antagonist.

DOI: 10.1073/pnas.1621346114