Autor : Matea Jarak

Datum objave: 14.02.2017 12:02:57

Kikiriki (pixabay.com)U današnje vrijeme alergije na hranu su široko rasprostranjene s brojem oboljelih u stalnom porastu. Kako bi otkriće nove imunoterapije koja gotovo u potpunosti zaustavlja alergijske reakcije na kikiriki i proteine bjelanjaka kod miševa alergičnih na hranu moglo stati na kraj anafilaktičkom šoku nakon samo jednog tretmana, pročitajte u nastavku.

Procjenjuje se kako od alergija na hranu u Hrvatskoj pati preko milijun i 200 tisuća osoba. Reakcije, od kojih je najopasnija anafilaktički šok, se često samo drže pod kontrolom antihistaminskom terapijom, no trenutno nema jedinstvenog lijeka koji bi ih u potpunosti dokinuo. Otkriće profesora Johna Gordona i njegovog znanstvenog tima objavljeno u časopisu Journal of Allergy and Clinical Immunology potencijalno bi moglo pomoći brojnim oboljelima u svijetu.

Novo istraživanje temeljeno je na tretiranju humaniziranih miševa, miševa koji nemaju svoj imunološki sustav, već su im implantirane stanice imunološkog sustava osoba koje su alergična na npr. kikiriki.

„Ukoliko Vlada Kanade odobri, testiranja na ljudima bi mogla započeti već iduće godine", navodi Gordon. „Ovo bi nam otkriće moglo pomoći ne samo u liječenju alergija, već i kod liječenja astme ili autoimunih bolesti poput multiple skleroze." Ovim tretmanom zaustavljaju se simptomi alergija kod miševa pa su se brojne osobe koje boluju od alergija samostalno prijavile kako bi donirale svoje imunološke stanice za laboratorijska testiranja u svrhu napretka istraživanja.

Tretman se bazira na proizvodnji stanica imunološkog sustava koje se prirodno javljaju kao odgovor na ulazak alergena u tijelo te se otpuštaju signalne molekule kojima se zaustavlja burna reakcija tijela. Taj signal nadalje aktivira još jedan „prekidač" koji deaktivira stanice koje sudjeluju  u alergijskoj reakciji. „Možemo predvidjeti da će se lijek na tržištu pojaviti kroz idućih 5 do 10 godina", dodaje Gordon, koji je također voditelj istraživanja u društvu Allergy, Genes and Environment (AllerGen). Gordonov tim će surađivati s drugih znanstvenicima sa Sveučilišta Saskatchewan, Sveučilišta McGill, Sveučilišta Queen, Sveučilišta McMaster i Sveučilišta u Alberti kako bi poboljšali novu tehniku.

"Ovo otkriće otvara velik napredak  u liječenju osjetljivosti na alergene iz hrane", navodi dr. Judah Denburg, znanstveni direktor i upravitelj AllerGen-a. „Tretman sprječava anafilaktičku reakciju kod prethodno potpuno osjetljivih miševa, što otvara vrata uvođenju ove terapije u klinike." Postoji uvjerljiv dokaz kako ova tehnike može biti učinkovita i kod ljudi. 2010. godine Gordonov je tim dokazao kako je moguće zaustaviti astmatični odgovor u ljudskim stanicama u epruveti. Koristeći sličnu terapiju 3 puta u studiji provedenoj 2012. godine, znanstvenici su uspješno zaustavili astmu kod oboljelih miševa i to nakon samo 8 tjedana.

„Čak i ako možemo izliječiti samo 25 % ispitanika, tretman će poboljšati zdravlje tih osoba i smanjiti troškove zdravstvenog sustava", navodi Gordon, koji je radio s Wojciechom Dawickim, suradnikom, prvim autorom i glavnim istraživačem u ovoj studiji.

Evo kako funkcionira tretman:

• Ključna komponenta istraživanja su dendritičke stanice koje služe kao čuvari imunološkog sustava i prisutne su u tkivima koji su u kontaktu s vanjskim okruženjem, kao što su koža i unutrašnje sluznice nosa, pluća, želuca i crijeva.
  • Gordonov pionirski tretman uključuje proizvodnju dendritičkih stanica u epruveti i njihovom izlaganju jedinstvenoj mješavini proteina. U mješavini se nalaze su kiseline slične vitaminu A koje se prirodno pojavljuju u ljudskim crijevima, i alergen, u ovom slučaju, kikirikija ili ovalbumina (protein bjelanjaka). Tako izmijenjeni dendriti se zatim ponovno inokuliraju u miša.
  • Koristeći ovu tehniku, istraživači su gotovo eliminirali alergijske reakcije pretvaranjem imunoloških stanica osjetljivih na alergen u stanice koje oponašaju odgovor zdravih stanica kod pojedinaca koji ne pate od alergija.

Tretman je umanjio proučavane simptome poput anafilaksije te su proteinski markeri alergijske reakcije smanjeni za 90 %. Gordon je dodao kako nove tehnike također obećavaju tretmane za liječenje autoimunih bolesti poput multiple skleroze. „Potrebno je jako malo preinaka kako bi terapija bila pogodna za liječenje autoimunih bolesti", zaključuje.

Izvor: Sciencedirekt.com

_______

Wojciech Dawicki, Chunyan Li, Jennifer Town, Xiaobei Zhang, John R. Gordon.

Therapeutic reversal of food allergen sensitivity by mature retinoic acid-differentiated dendritic cell induction of LAG3 CD49b-Foxp3- regulatory T cells.

DOI: 10.1016/j.jaci.2016.07.042